2013. január 31., csütörtök

Farsangi FinomFánk

ITT A FARSANG, ÁLL A BÁL!
szintúgy a konyhában is..már régóta szerettem volna fánkot sütni,és a legjobb receptet megosztani veletek.De eddig még nem vettem rá magam (talán a sok fröcsögő olaj miatt). (Persze a Túrófánk az más. Az nem olyan bonyolult.) De a szalagos fánk sem az (mint kiderült). Viszont szerintem másnak kéne nevezni. Nekem erről mindig egy hosszú,szalag alakú fánk jut eszembe..nem pedig a puha,ropogós kerek,duci finomfánk..
de reformálni nem akarok,
mindenki hívja úgy,ahogy a nagyok..


PiLili FinomFánk receptje:

fél kg simaliszt
2 dl langyos tej
4 dgk morzsolt élesztő
5 dkg porcukor
6 dkg vaj
5 tojás sárgája.

és akkor Hogyan is?

A langyos tejbe belerakjuk a porcukrot és belemorzsoljuk az élesztőt.
 
 
Félretesszük, legalább 15 percre,had fusson.
A lisztet kimérjük,rárakjuk a tojássárgáját,a megolvasztott vajat, 
és hozzáöntjük a felfuttatott élesztős tejet.



 
 

Először fakanállal,majd kézzel simára összegyúrjuk.De tényleg simára! (minimum 5 percig)

 
  
Azután legalább fél órán keresztül, meleg helyen, konyharuhával letakarva kelesztjük addig,míg a kétszeresére dagad (nálam simán a konyhában volt.
ennél melegebb hely nem kell neki). 


Kivesszük a tálból, és tiszta sodrófával (amivel még nem vertünk meg senkit), kilisztezett deszkán kinyújtjuk ujjnyi vastagra.Kb 6 cm átmérőjű szaggatóval kiszaggatjuk (ami marad összegyúrjuk újra,megint szaggatunk,mint a mézeskalácsnál. és ha belemártjuk a kiszúrót a lisztbe,nem ragad hozzá a tészta).
 

(Én a spájzban, még az előző tulajdonos nagymamájának virág alakú szaggatóját találtam meg, így tavaszi fánk lett belőle.)
Majd újra letakarjuk,és legalább 10-15 percig kelesztjük. 


Addig egy magas falú serpenyőben,vagy lábosban (aminek van teteje, vagy legalább illik rá valamelyik a szekrényből) elkezdjük melegíteni az olajat. Annyi kell bele, hogy ne érjen le a fánk az edény aljára, mikor sül, hanem a tetején ússzon.
Közepes hőfokra melegítjük,viszont kis lángon sütjük utána tovább.
Mielőtt beletennénk az olajba a tésztát, nyomhatunk egy kis lyukat a tetejébe (ide majd akár a lekvárt rakhatjuk, ha kisült), vagy nem. A lényeg az, hogy mindig amelyik oldalán a lyuk van, azzal az oldallal kezdjük a sütést (az legyen lefele).


Kézzel rakjuk bele a forró olajba a fánkokat,és kis lángon kezdjük sütni.
Tegyük rá a tetőt,és kábé fél percig süssük így 
(tulajdonképpen ha van fedő,akkor csíkos,ha nincs,akkor nem.szóval nem létfontosságú..).
Aranybarnára süssük mindkét oldalát.Gyorsan megsül,ettől ne ijedjünk meg. 
Figyelem! Nem fröcsög!! :) 
(viszont nekem sikerült megint megégetnem magam, mikor magamraborítottam egy adag olajat - ez fájdalmas.nem érdemes példámat követni.)
Ha kisült,papírra szedjük ki, hogy az olaj felszívódhasson. 


 Majd szitáljunk rá (fahéjas)porcukrot..vagy amit akarunk..

Lekvárral...ISTENI..


Holnap Csurrosz lesz a menü... Kíváncsiak vagytok a receptjére?És arra, mi is a churros? 

2 megjegyzés:

  1. Sziasztok !
    Só nem kell egy csipetnyi sem?? Az íz milyen lesz így só nélkül?
    Most próbálom, a csőröge fánknál láttam pici sót is .
    Várom a választ .
    Laci

    VálaszTörlés
  2. Szia!
    Az íze? Nekem így is ízlett.De rakj bele nyugodtan,hiszen egy csipet csak erősít,nyomatékosít, bármilyen étel is legyen, amihez hozzáadjuk :) A liszthez add,és keverd el benne jól :)
    Hajrá!Kíváncsi vagyok,hogy sikerül..
    Üdv:
    Lili

    VálaszTörlés